تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۶۱۶
اعلامیه‌ ج.م.م.ا درباره‌ نشست کابل و پذیرش سفیر طالبان در چین
در ۲۹ جنوری ۲۰۲۴، فرستادگان ویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه برای تقویت جنبه‌‌های منطقه‌ای در پیشرفت‌ های احتمالی برای برقراری صلح و عادی‌سازی اوضاع در افغانستان، نشست مشترکی را در کابل برگزار کردند. متأسفانه این نشست به میزبانی گروه نامشروع طالبان برگزار شد. به دنبال آن، اعتبارنامه فرستاده طالبان در پکن توسط رئیس جمهوری خلق چین پذیرفته شد.

این رویدادها در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و رقابت قدرت های بزرگ با تأثیر ژئوپلیتیکی بر تحولات افغانستان و همسایگی آن رخ می‌دهد.

از دو سال و نیم بدین‌سو،
افغانستان از فقدان مشروعیت حکومت‌داری، بی‌قانونی و نقض فاحش حقوق بشر رنج می برد که برخی از آنها در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده‌است. آپارتاید جنسیتی بر کل جمعیت زنان کشور تحمیل شده‌است و گروه‌های تروریستی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ساحه جغرافیایی به وسعت ۶۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع (بزرگ‌تر از فرانسه) را تحت کنترل دارند. این گروه‌ها آزادی کامل را برای اعمال کنترل نظامی و ایدئولوژیک از طریق خشونت که شامل دسته‌های انتحاری و شبکه‌ای از مدارس شست‌وشوی مغزی می‌شوند، دارند.

جبهه مقاومت ملی  نگرانی‌های منطقه‌ای در پیوند به گسترش خشونت و بی‌ثباتی از افغانستان به کشورهای همسایه را درک می‌کند. نشانه‌های واضح آن اکنون مشهود است.

با این حال، غلبه بر این نگرانی با نادیده گرفتن رنج مردم ما و اجازه دادن به طالبان که عاملان خشونت و بی‌ثباتی هستند، به عنوان میزبان نشست‌های منطقه‌ای، صرف برای دست‌آوردهای ژئوپلیتیکی کوتاه مدت، شایسته نیست. چنین سیاستی، پیش
از این بارها نتیجه معکوس داشته و صلح، امنیت و ثبات کشور ما و منطقه را به خطر انداخته است. مطمئناً باز هم نتیجه معکوس خواهد داشت.

جبهه مقاومت ملی معتقد است که کابل در حال حاضر یک مکان ایده‌آل برای نشست‌های منطقه‌ای پیرامون افغانستان نیست. هر نشستی که در سایه طالبان نامشروع در کابل اشغال شده برگزار شود، از نظر مردم ما وزن قانونی ندارد.

تصمیم پکن برای پذیرش اعتبارنامه فرستاده طالبان یک حرکت ژئوپلیتیکی اسفناک است. این برخلاف روابط تاریخی دو کشور است و به استقلال، حاکمیت ملی و انتخاب‌هایی که مردم افغانستان باید انجام دهند، بی‌احترامی می‌کند. این یک مداخله در امور داخلی ما، با منافع خودخواهانه جهت تعقیب حوزه نفوذ علیه دشمنان جهانی چین است.

این خلاف نیاز به یک سیستم حکومت داری معتدل و محتاطانه در افغانستان است. این به ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر، با رفتار سازنده سیاست داخلی و خارجی کمکی نمی‌کند. هیچ‌گونه تائید خارجی به طالبان، برای آنان در داخل مشروعیت نخواهد داد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان
۱۱ دلو/بهمن ۱۴۰۲- ۳۱ جنوری ۲۰۲۴ https://panjshirnews.com/vdch.znxt23n--ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چینائی ها بیخی طالب بودن و ما خبر نداشتیم هههه