تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۳۶۳۴
جالب است ۱
در پاکستان چه می‌گذرد؛ آیا ارتش کنترل را در دست خواهد گرفت؟
خبرگزاری صدای افغانستان، بخش گزارش: بی‌بی‌سی فارسی خبر داده است؛ عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که زندانی است با یک ویدیو ساخته شده با هوش مصنوعی مدعی پیروزی حامیان خود در انتخابات این کشور شده است. نامزدهای مستقل مرتبط با او تاکنون بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورده‌اند. نتایج نهایی انتخابات هنوز اعلام نشده است. اما نواز شریف، نخست‌وزیر سابق، می‌گوید که حزب او بزرگ‌ترین حزب است و از دیگران خواسته به دولت ائتلافی بپیوندند.

  عمران خان در پیام ساخته شده با هوش مصنوعی می‌گوید «پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را به تک تک شما تبریک می گویم... شما تاریخساز بودید.» آقای خان در حال حاضر در زندان به سر می‌برد. او گفته است اتهامات متوجه او با انگیزه‌های سیاسی مطرح شدند.

  همزمان ژنرال "عاصم منیر" رئیس قدرتمند ارتش پاکستان خواستار خروج کشورش از سیاست هرج و مرج و قطبی شده است. ژنرال منیر این هشدار را پس از آن صادر کرد که هیچ حزبی در انتخابات سراسری روز پنجشنبه اکثریت قاطع
را کسب نکرد. اگرچه نامزدهای مستقل مورد حمایت عمران خان، نخست وزیر سابق که زندانی است، بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند. اما قادر به تشکیل دولت نیستند.

  ارتش یک بازیگر مهم در سیاست پاکستان است و عمدتا طرفدار نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان، شناخته می‌شود. حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز مذاکراتی را با سایر احزاب در مورد تشکیل دولت ائتلافی آغاز کرده است. اما تا هنوز به نتیجه‌ای منجر نشده است.

  از "میرانشاه" نیز خبر رسیده است که "‏محسن داور" کاندید مجلس ملی پاکستان ‌و رهبر حزب ملی دموکراتیک این کشور در این شهر هدف تیراندازی قرار گرفته و به شفاخانه منتقل شده است. مطابق اخبار رسیده او از ناحیه پا زخم برداشته است.

  محسن داور از اعضای سابق پارلمان و از چهره‌های سیاسی شناخته شده مخالف افراط‌گرایی و مخالف طالبان در پاکستان است. او یکماه پیش در نشست امنیتی هرات در دوشنبه نیز حضور داشت و آنجا گفت؛ طالبان با اسلحه آمده و با اسلحه نیز باید بروند. آقای داور چند روز قبل از سفر به تاجیکستان، از یک حمله مسلحانه جان سالم به در بُرده بود.

یکی از ژورنالیستان ایرانی به نام "حسین یزدی" درباره وقایع همین‌روزها در پاکستان یک مقاله نشر کرده است که در ادامه آن را به خوانش می‌گیریم.

✍️ حسین یزدی
مجلس پاکستان شامل مجلس سفلی، مجلس سنا و شخص رئیس‌جمهور است. ‏بله! رئیس جمهور در پاکستان بخشی از قوه مقننه هست. در پاکستان هر دو مجلس امکان قانون‌گذاری دارند و باید مصوبات هم دیگر را برای تأیید به یک
دیگر ارسال کنند به جزء مسائل مالی که تنها در انحصار مجلس سفلی است.

اگر یکی از مجلسین قانونی تصویب کنند که در مجلس بعدی رد شود می‌توانند آن را به رئیس جمهور ارسال کنند، رئیس جمهور در ابتدا مجلسی با حضور اعضای هر دو مجلس به نام مجمع ملی تشکیل می‌دهد و اگر در آن باز هم به نتیجه نرسیدند خودش می‌تواند تصمیم بگیرد.

همچنین رئیس جمهور می‌تواند مصوبه‌ای را نپذیرد و برای بررسی مجدد آن را دوباره به مجلسین برگرداند. مجلسین می‌توانند با اعلام شرایط فوق العاده در برخی ایالات اختیارات مجلس ایالتی را در کنترل بگیرند و برای آن ایالات قانون‌گذاری کنند. مجلس سفلی انتخاباتش مانند همه مجالس بر اساس حوزه‌های رأی‌گیری و جمعیت آنان هست؛ ولی مجلس سنا یا سفلی به اینگونه است که هر ایالت ۱۴ نماینده و هر منطقه قبیله‌ای فدرال هم ۸ نماینده بدون در نظر گرفتن حوزه‌های جمعیتی را دارد.

احزاب در انتخابات ۲۰۲۴
ایدیئولوژی تحریک انصاف برگرفته از افکار اقبال لاهوری و علی شریعتی هست. ‏تفکری از مسلمانانی چپگرا که به دنبال عدالت هستند. انصاف تحریک روابط خوبی با آمریکا ندارد و به دنبال گسترش روابط پاکستان با روسیه و چین است، همین مسأله‌ای که در نهایت منجر به مداخله آمریکا شد و آمریکا با توجه به نفوذش در ارتش این کشور مانع شد که پاکستان در جنگ اوکراین کنار روسیه بایستد و عمران خان را ساقط کرد و بساط حزبش را با اتهامات بسیاری برچید.

‏حزب دیگر پاکستان مسلم لیگ است که یک حزب راستگرا و محافظه کار است که به کشورهای
عربی به خصوص عربستان نزدیک است و به دنبال عادی سازی شرایط با هند است.

‏حزب بزرگ دیگر پاکستان حزب مردم است؛ حزبی که تفکرات چپگرایانه با مرامی لیبرالی دارد، این حزب به شدت هم متمایل به ایران و هم آمریکا است و یکی از احزاب مدرن این کشور است.

انتخابات روز پنجشنبه وضعیت را پیچیده کرده است. چون نخست‌وزیر این کشور باید توسط اکثریت مجلس انتخاب شود و تحریک انصاف که فعلا حزبی ندارد و اعضایش به طور مستقل وارد انتخابات شده‌اند ولی توانستند اکثریت را به دست بیاورند ولی نمی‌توانند دولت را انتخاب کنند، مگر اینکه به سرعت حزبی جدید با رهبرانی تازه به وجود بیاورند که باز هم به اکثریت تشکیل دولت نخواهند رسید.

‏مسلم لیگ که از نظر قانونی حزب اول این کشور شده ولی اکثریتی در پارلمان ندارد. هر سه حزب اصلی قبلا گفته‌اند که حاضر به شراکت در قدرت با دیگری نیستند ولی شنیده شده که همینک رهبران مسلم‌لیگ و مردم در لاهور، مرکز پنجاب در حال گفتگو با هم هستند.

‏اگر توافقی از لاهور به دست آید که احتمال تشکیل دولت هست ولی به نظر می‌رسد که این‌گونه نشود، در این شرایط ارتش ورود خواهد کرد و کنترل اوضاع را در دست خواهد گرفت و رئیس جمهور و نخست وزیر را انتخاب خواهد کرد. از سوی دیگر و از فحوای پیام روز گذشته عمران‌خان به نظر می‌رسد که او آماده یک قیام ملی شده است و شاید پاکستان وارد یک دور ناآرامی توسط شاگردان شریعتی و لاهوری شود. https://panjshirnews.com/vdch.xnxt23n-kftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما